اخباروگزارشات کارگری4تیر1393

 

- وضعیت وخیم سلامتی رضا شهابی در زندان، پس از ٢۵ روز اعتصاب غذا

- افشین ندیمی راهی زندان شد!

- پایان اعتصاب39روزه  کارگران معدن سنگ آهن بافق

- تجمع دوباره کارگران قند اهواز در مقابل ساختمان بانک ملی

- تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان‌های تهران مقابل مجلس

-“آيا نظام فعلي جهاني مي‌تواند كار كودكان را لغو كند؟”

- مرگ دو کارگر در اثر ریزش آوارمعدن درشهرستان قدس

وضعیت وخیم سلامتی رضا شهابی در زندان، پس از ٢۵ روز اعتصاب غذا

گفت‌و‌گو رادیوبین المللی فرانسه با داود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد

داود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد توضیح می دهد که نه فقط به نیازهای سلامتی رضا شهابی در زندان توجهی نشده بلکه اینک یک ماه است که او را – همراه شش زندانی سیاسی دیگر – از بند 350 زندان اوین به زندان رجائی شهر تبعید کرده اند. رضا شهابی پس از این تبعید است که دست به اعتصاب غذا زده است.

 در حالیکه امروز اعتصاب غذای رضا شهابی از رهبران سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی وارد بیست و پنجمین روز خود شد ، ناظران اگاه خبر می دهند که وضع سلامتی او به مخاطره افتاده است. گفته می شود مسئولان زندان رجائی شهر از وی خواسته اند دست از اعتصاب غذا بر دارد تا به خواسته هایش رسیدگی کنند. ولی او مخالفت کرده و شکستن اعتصاب خود را به پذیرفته شدن مطالباتش منوط کرده است.

در گفتگوئی با داود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای شرکت واحد وی درباره وضعیت همکار زندانی اش می گوید رضا شهابی که تا کنون پنج سال زندان را تحمل کرده است در کل از نظر جسمانی بسیار مشگل دارد. چرا که نوزده ماه در انفرادی بوده و در موقع بازداشت نیز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

بعقیده داود رضوی این شرایط ناگوار بر روی مهره های گردن و کمر او چنان تاثیراتی گذاشتند که مجبور شدند او را به بیمارستان منتقل کنند و یک جراحی شش ساعته روی گردن او انجام گرفت که البته عملی بسیار حساس بود. از این رو رضا شهابی باید پس از این عمل جراحی مدتی در منزل استراحت میکرد تا بهبودی کامل پیدا کند. ولی متاسفانه ماموران او را به زندان بازگرداندند و معالجه خیلی موثر واقع نشد.

بروایت داود رضوی وضعیت بد زندان باعث شد که بیماری شهابی تشدید شود بطوریکه سمت چپ بدنش بی حس می شد. او را دوباره به بیمارستان بردند و معلوم شد که مهره های کمرش هم نیاز به عمل جراحی فوری دارد. ولی این عمل هیچگاه انجام نشده است.

داود رضوی توضیح می دهد که نه فقط به نیاز های سلامتی شهابی توجهی نشده بلکه اینک یک ماه است که او را – همراه شش زندانی سیاسی دیگر – از بند 350 زندان اوین به زندان رجائی شهر تبعید کرده اند.

رضا شهابی پس از این تبعید است که دست به اعتصاب غذا زده است. او این بار علاوه بر خواست اساسی اش مبنی بر رسیدگی به وضعیت ناسالم جسمانی اش ، خواهان بازگشت به بند 350 زندان اوین است. علاوه بر این او نمی داند که چرا بر طبق قواعد زندان در کشور ، چرا او را که پنج سال از شش سال زندانش را گذرانده است ، بطور مشروط آزاد نمی کنند.

داود رضوی می گوید همکارش رضا شهابی در جریان 25 روز اعتصاب غذا حدود هفت و نیم کیلو از وزن بدنش کاسته شده و وضعیت وخیمی دارد.

نوشتۀ بیژن برهمندی

گوش کنید:

http://telechargement.rfi.fr/rfi/persan/audio/modules/actu/201406/Persepec_2.mp3

افشین ندیمی راهی زندان شد!

به گزارش رسیده امروز چهار شنبه 4/4/93 افشین ندیمی فعال کارگری و عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری برای گذراندن یک سال حکم تعزیری خود به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید. این فعال کارگری پس از اعلام اجرای احکام دادگاه انقلاب شهر کامیاران، صبح چهارشنبه خود رابه دادگاه معرفی و سپس از طرف دادگاه تحویل کلانتری محل شد  و از آنجا به زندان مرکزی سنندج انتقال یافت. لازم به ذکر است افشین ندیمی به همراه مهرداد صبوری مدتی در سلیمانیه عراق مشغول به کارگری بودند که در تاریخ 17/8/92 هنگام بازگشت توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر بانه بازداشت و به اداره اطلاعات شهر کامیاران منتقل گردیده و بعد از نزدیک به دوماه بازجویی در اداره اطلاعات شهر سنندج، سرانجام به زندان مرکزی شهر سنندج منتقل گردیدند. این دو فعال کارگری پس از مدتی بدون حضور وکیل مدافع در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج توسط قاضی بابایی محاکمه  شدند که  افشین ندیمی به اتهام عضویت در کمیته هماهنگی به 5سال حبس تعزیری وبه اتهام تبلیغ علیه نظام به 1 یک سال حبس تعزیری (جمعاً 6 سال) و مهرداد صبوری به 8 ماه حبس تعزیری محکوم گردیدند. آنان در دادگاه تجدید نظر از حیث عضویت در کمیته هماهنگی تبرئه، و احکام آنان تنها با تبلیغ علیه نظام برای افشین ندیمی به یکسال، و برای مهرداد صبوری به چهار ماه تقلیل یافت. که افشین ندیمی موقتاً در تاریخ 4/12/92 با تودیع وثیقه ی یکصد و سی میلیون تومانی، آنهم تا ابلاغ حکم قطعی آزاد گردید. مهرداد صبوری نیز پس از اتمام چهار ماه حبس خود در تاریخ21/12/92 آزاد شد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن محکوم کردن اجرای حکم زندان افشین ندیمی، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط این فعال کارگری و همچنین آزادی سایر کارگران و فعالین کارگری و زندانیان سیاسی می باشد.

کمیته ی هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

4 تیر 1393

پایان اعتصاب 39روزه کارگران معدن سنگ آهن بافق

اعتصاب بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق با تحقق مهم‌ترین خواست کارگران مبنی بر لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی،پایان یافت.

به گزارش4تیرایلنا،یکی از کارگران در این باره گفت: استاندار یزد صبح امروز (چهارشنبه ۴ تیر) در جمع کارگران اعتصابی حاضر شد و مصوبه هیات دولت مبنی بر لغو واگذاری 5/28درصد از سهام معدن سنگ آهن مرکزی بافق به بخش خصوصی را در اختیار آنان قرار داد.

به گفته وی، ظهر امروز ، اعتصاب بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن مرکزی بافق با تحقق مهم‌ترین خواست کارگران مبنی بر لغو واگذاری سهام معدن به بخش خصوصی ،پایان یافت.

براساس این گزارش، کارگران برای تعیین سرنوشت نهایی 5/28 درصد از سهام این معدن به دولت 2ماه مهلت داده اند.

گفتنی است،اعتصاب بیش از ۵ هزار کارگر معدن سنگ‌آهن مرکزی بافق در اعتراض به واگذاری5/28 درصد از سهام این معدن به بخش خصوصی از تاریخ ۲۷ اردیبهشت آغاز شد و بیش از ۳۹ روز به طول انجامید.

تجمع دوباره کارگران قند اهواز در مقابل ساختمان بانک ملی

به دنبال بی‌نتیجه بودن نشست روز گذشته مسئولان بانک‌های ملی و ملت در خصوص پرداخت مطالبات کارگران قند و شکر اهواز، صبح امروز این کارگران دوباره در مقابل ساختمان مرکزی بانک ملی تجمع کردند.

به گزارش4تیرایلنا، کارگران کارخانه قند اهواز از روز 31 خرداد ماه برای وصول مطالبات خود در تهران هستند و تا امروز بانک‌های ملی و ملت جلسات متعددی در خصوص پرداخت 45 ماه مطالبات معوقه ما برگذار کرده‌اند که تاکنون همه آنها بی‌نتیجه بوده است.

در آخرین جلسه ای که بعد اظهر دیروز سه شنبه (4 تیر ماه) میان نمایندگان بانک ملی، ملت ونماینده کارگران انجام شده این دو بانک به بهانه های مختلفی تلاش دارند که از پرداخت مطالبات کارگران خوداری کنند.

بنابهمین گزارش،بانک ملت به عنوان سهام دار اصلی کارخانه نماینده ای را برای برسی وضعیت کارخانه و مطالبات کارگران انتخاب کرده است اما کارگران تا برسی وضعیت کارخانه که مسلما چندین ماه به طول خواهد انجامید دیگر نمی‌توانند بدون دریافت مطالبات خود زندگی کنند.

این در حالیست که پیش از این در تجمع روز نخست، بانک ملی وملت از نمایندگان کارگران درخواست لیست حقوقی کارگران را کرده بودند.

تجمع اعتراضی پرستاران بیمارستان‌های تهران مقابل مجلس

پرستاران بیمارستان‌های تهران در اعتراض به عدم تحقق مطالبات خود صبح امروز مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش 4تیرمهر، نمایندگان بیمارستان‌های تهران صبح امروز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات آنها در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

بر اساس این گزارش، تجمع‌کنندگانی که حدود 50 نفر به نمایندگانی از بیمارستان‌های مختلف تهران بودند، علت تجمع خود را عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری که 7 سال پیش توسط مجلس شورای اسلامی تثبیت شد، اعلام کردند.

همچنین اضافه‌کاری اجباری و عدم تحقق قانون ارتقاء بهره‌وری و نیز تفاوت کارانه پزشکان با پرستاران از دیگر دلایل تجمع این پرستاران مقابل مجلس شورای اسلامی عنوان شد.

به گفته پرستاران تجمع‌کننده، تفاوت کارانه پرستاران با پزشکان در بسیاری موارد به بالای 100 میلیون تومان می رسد.

همچنین عدم پرداخت حق کارشناسی پرستاران و عدم احترام و حفظ شأن پرستاران، پزشکان و پیراپزشکان از جمله دلایل دیگر تجمع‌کنندگان مقابل مجلس شورای اسلامی عنوان شد.

آيا نظام فعلي جهاني مي‌تواند كار كودكان را لغو كند؟

علي رضا ثقفي- با توجه به آن كه سال نهادهاي بين المللي مبارزه‌اي را براي لغو كار كودكان شروع كردهاند و سابقه‌ي ممنوعيت كار كودكان به سال‌ها پيش برمي‌گردد، اما شاهد آن هستيم كه نه تنها در اين زمينه موفقيتي حاصل نشده بلكه در بسياري جهات عقبگرد نيز شده است. پارلمان انگلستان در سال 1848 كار كودكان را ممنوع اعلام كرد. اين ممنوعيت به دنبال آن صورت گرفت كه سال‌ها مبارزات و اعتراضات كارگري در برابر بي‌حقوقي كودكان كارگر جامعه را فرا گرفته بود و گزارش بازرسان حاكي از آن بود كه استثمار وحشيانه كودكان به وسيله‌ي سرمايه‌داران نوخاسته آن چنان شديد است كه ممكن است نسل آينده دچار كمبود نيروي انساني شود. از آن سال به بعد كشورهاي ديگري نيز كار كودكان را لغو كردند. در مقاوله‌نامه‌هاي سازمان جهاني كار پس از جنگ جهاني دوم كار كودكان زير 18 سال ممنوع اعلام شده است همچنين در مقوله‌نامه‌ي حقوق كودك مصوب 20 نوامبر 1979 مجمع عمومي ملل متحد كار كودك ممنوع اعلام شده اما با كمال تاسف و سرشكستگي جامعه بشري در مقاوله‌نامه 182 سازمان جهاني كار در سال 1999 عقب‌گردي وحشتناك در زمينه‌ي كار كودك صورت مي‌گيرد در اين مقاوله‌نامه تنها “بدترين اشكال كار كودك” محكوم مي‌گردد كه اين بدترين اشكال كار كودك شامل قاچاق كودكان، وادار كردن كودكان به روسپي‌گري  يا فروختن آنان به بردگي و يا….. مي‌شود. شرم آور آن است كه در اين مقاولهنامه كار كودك به رسميت شناخته مي‌شود و تنها بدترين اشكال آن مورد حمله قرار مي‌گيرد گويا كه بهترين اشكال آن هيچ اشكالي ندارد. اين مقاوله‌نامه كه با الفاظ فريبنده‌اي هماننند جنايت و ضدانساني بودن بدترين اشكال كار كودكان و ضرورت جلوگيري از آن و….داد سخن مي‌دهد، در حقيقت بر كار كودكان به صورت اقتصادي و مشروع سرمايه‌داري!! صحه مي‌گذارد.

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1382#more-1382

مرگ دو کارگر در اثر ریزش آوارمعدن درشهرستان قدس

ریزش آوار شن و ماسه در معدنی واقع در شهرستان قدس جان دو کارگر را گرفت.

به گزارش 4تیرمهر، عصر روز گذشته ریز آوار در معدنی واقع در جاده شهریار به سمت کرج، نرسیده به هفت جوی، روبروی فاز پنج اندیشه، جنب بنیاد شن جان دو کارگر را گرفت.

در این حادثه به دلیل گودبرداری و برداشت نا ایمن و بی رویه ماسه از دیواره معدن، حجم بسیاری از شن و ماسه بر روی دو دستگاه خودرو سنگین شامل یکدستگاه بنز ۱۹۲۱ و یکدستگاه لودر ریزش کرده و متاسفانه منجر به محبوس شدن دو نفر از پرسنل معدن شد.

با اطلاع حاضران نیروهای ایستگاه 101 مرکزی آتش نشانی شهریار بلافاصله در محل حضور یافته و پس از اقدامات اولیه و ایمن سازی محل اقدام به آواربرداری کردند و در نهایت پس از یک ساعت و 16 دقیقه عملیات طاقت فرسا اجساد افراد از زیر آوار خارج شد.

در این راستا حسین سرچه پیما اظهار داشت: این معدن در حوزه شهرستان شهریار واقع نشده و مربوط به شهرستان قدس است اما به دلیل عدم حضور نیروهای امدادی در محل حادثه، عوامل آتش نشانی شهریار در محل حضور پیدا کردند.

معاون عمرانی فرماندار شهریار تایید کرد: در این حادثه به دلیل ریزش آوار شن و ماسه دو دستگاه خودروی کامیون و لودر زیر آوار ماندند که منجر به فوت رانندگان این خودروها شد.

این مسئول در باره عدم حضور نیروهای امدادی قدس در محل حادثه گفت: ظاهرا اطلاع هم داده شده اما کسی توجه نکرد، پزشکی قانونی و عوامل دیگر نیز از قدس در محل حاضر نشدند و در این حادثه از مجموعه شهرستان قدس هیچ فردی مراجعه نکرد.

وی  افزود: اجساد از طریق پزشکی قانونی شهریار به سردخانه منتقل شدند و قاعدتا باید به مسئولان شهرستان قدس تحویل داده شوند.

در ادامه فرماندار شهرستان قدس ضمن تاکید بر حضور مسئولان قدس در محل حادثه عنوان کرد: آتش نشانی شهریار به دلیل نزدیکی به محل حادثه و با هماهنگی آتش نشانی و عوامل قدس در محل حضور یافت و اجساد نیز در همان شب گذشته به سردخانه قدس منتقل شدند.

گفتنی است، آذرماه سال گذشته نیز یک کارگر در اثر ریزش گل و لای به همراه شن و ماسه در یکی دیگر از معادن شهرستان قدس جان خود را از دست داد، در این حادثه به دلیل حجم بسیار زیاد آوار عملیات خروج جسد بیش از یک هفته به طول انجامید.

نور محمد فردی در پاسخ به سوالی در زمینه نظارت دقیق بر فعالیت معادن و جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه گفت: حوادثی از این دست اجتناب ناپذیر است اما به منظور ساماندهی معادن، افزایش نظارت و ضریب ایمنی، جلوگیری از وقوع حوادث مشابه و... طی یک ماه گذشته سه جلسه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی صنعت، معدن و تجارت در فرمانداری قدس برگزار شد.

وی افزود: در این جلسات بر نظارت بیشتر بر روند بهره برداری از معادن، نحوه فعالیت و ضریب ایمنی کاگران، جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست و .... تاکید شد و راهکارهایی عملی برای اجرای این مسائل در نظر گرفته شد.

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا تخلف بهره بردار در حادثه پیشین ثابت شده است یا نه؟ گفت: تمام ابعاد و زوایای آن حادثه با حضور کارشناسان بررسی و پرونده مذکور برای بررسی علل وقوع حادثه به دادگاه ارجاع شد، هم اکنون نیز در جریان رسیدگی قرار دارد.

گفتنی است؛ در حال حاضر 57 معدن شن و ماسه در شهرستان قدس مشغول فعالیت هستند و این منطقه به عنوان قطب شن و ماسه استان تهران محسوب می شود که به نظر می رسد باید نظارت دقیق تری بر نحوه فعالیت این معادن وجود داشته باشد تا از بروز چنین حوادث دلخراشی جلوگیری شود.

چهارم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com